דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספריי הנוהלים והתקנונים השונים נזרקו לפח של ההיסטוריה כבר מזמן 

מאת    [ 09/03/2010 ]

מילים במאמר: 551   [ נצפה 1717 פעמים ]

 

 

ספריי הנוהלים והתקנונים השונים נזרקו לפח של ההיסטוריה כבר מזמן  /  נמרוד נוי

10/3/2010

לפני מספר ימים פורסם ב'יאללה קדימה' תקנון המפלגה. קראתיו כמעט במלאו וזו הזדמנות פז לומר כמה מילים חשובות לעניין זה. אם בימים עברו חברות וארגונים שונים התגאו בספרי הנוהלים (תקנונים), הסבוכים ועבי הכרס שלהם, שהיו לכלי המרכזי דרכו התנהל הארגון, במציאות חיינו העכשווית, על רקע הגלובליזציה וקצב השינויים המתגבר, דבר זה הולך ונעלם וארגונים שונים מתנהלים על פי ערכי הליבה שלהם ותרבותם הארגונית ועל פי יסודותיהם האסטרטגיים. כדי לשרוד בסביבה הדינמית הנוכחית יש לגלות חדשנות ויצירתיות רבה, גמישות להחלת שינויים נדרשים וזמני תגובה קצרים, השונים בתכלית מאופיים של הנוהלים והתקנונים המייצגים סביבה סטטית ובלתי משתנה. ככך, ספריי התקנונים והנוהלים השונים נזרקו לפח של ההיסטוריה כבר מזמן ומה שנותר מהם הוא קובץ קטן של הסדרים שונים הנוגעים יותר לשאלות תפעוליות ולהבטים טכניים של הארגון ותו לא.

אין כמו מרכזיותם של התקנונים במפלגות ובמערכת הפוליטית כולה להעיד עד כמה המערכת הזו מיושנת וחלודה, ועד כמה רחוק היא משתרכת מאחוריי התהליכים העולמיים והתמורות הפוקדים אותנו חליפות לבקרים. הם אולי השריד האחרון שנשאר מעולם הולך ונעלם והם ביטוי מובהק לכל אותם דברים לא טובים שקורים לנו.

שלושה דברים חשובים משכו את תושמת ליבי כשקראתי את תקנונה של מפלגת קדימה. הראשון ביניהם מתייחס להגדרה הקצרה והטכנית מאוד בתחילתו של מטרות המפלגה. זהו ניסוח תקנוני קלאסי, צמוק ויבש וחסר כל מעוף ועומק, שבינו לבין ניסוח מקצועי ואסטרטגי נאות של מטרות הארגון מתקיים לו מרחק רב. שום מחשבה ועיון סדורים ומושכלים יותר לא הושקעו בנושא כה חשוב ומרכזי כמו חזון הארגון, מטרותיו ויעדיו השונים וכן ערכי הליבה שלו.

הדבר השני מתייחס לעודף הסמכויות שניתנו בו בידי הפוליטיקאים ובפרט בידי יו"ר המפלגה. רק אומר כאן, ששום ארגון דינמי ומצליח בעולם לא יכול לחיות ולשרוד בתנאים שכאלה כשכל הסמכויות וכל החוכמה והדעת ניתנו בידי קבוצה קטנה של אנשים. זה נוגד את כל תפיסות הארגון המתקדמות בעולם וגם את ערכי הדמוקרטיה עצמם. ככך, שום דבר טוב לא יעלה בידינו ולא יצלח לנו כל עוד המפלגה משולה לפלטפורמה שטוחה ורדודה של חמורים שזה אנחנו, אשר עליה רוכבים הפוליטיקאים בדרכם לכנסת ולממשלה. ובהקשר לזאת חשוב לי מאוד לציין כאן, שלא יהיו לנו כל אשליות באשר לניהול המדינה כולה. הדברים האלו מתחילים במפלגות ובפוליטיקאים שאינם יודעים דבר וחצי דבר בניהול וגורמים לכולנו נזקים עצומים. ככך, מי תוקע לידינו שישכילו להוביל את המדינה אל חוף מבטחים. אז זהו, שלא. אין אפס. מי שאינו יודע להוביל מפלגה גם לא יצליח להוביל את המדינה. תהיה זאת טעות פאטלית לחשוב שניתן לנהל את המדינה ולעשות כן על חורבותיה של המערכת הפוליטית.

דבר שלישי שצד את עיניי היתה ההתייחסות הבולטת בתקנון לכך שיש לנסח למפלגה קוד אתי. מאוד שמחתי לראות את הדבר החשוב הזה, אך נדמה לי שמלבד תשלום זול כלשהו  אין כל ערך לאמירה שכזו ודבר גם לא ייעשה בעתיד בנדון. כל קשקוש על התנהלות אישית כלשהי העונה על ספר החוקים שלנו בלבדה, תהיה חסרת משמעות ופשר לנוכח המצב בו הפוליטיקאים בורחים מאחריותם לנעשה וקורה במפלגות ובמערכת הפוליטית כולה, ומהצורך להבטיח את התנהלותן האיכותית. זה בלבד גובל בסוג חריף של הפרת אמונים יסודית כלפי שליחותם הציבורית, אשר גלומים בהם גם יסודות רבים של שחיתות. אז על מה יש בכלל לדבר.

....ואם נוסיף על כך שגם מנהיגות התנועה ניתן לכנותה בשם 'מנהיגות תקנונית' במשמעות שכל כוחה נגזר מתוקף התקנון של המפלגה ואין בה הרבה יותר מכך ואמרנו את הכל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב